Wat heb ik nou aan mijn fiets?
Heusdenhoutsestraat omgetoverd tot fietsstraat.
Onlangs veranderde de Heusdenhoutsestraat in een zogenaamde fietsstraat. Brabantpark Nieuws ging de uitdaging aan, als fietser en als automobilist. In onderstaand artikel schrijven we over de bevindingen.
Wat is het heerlijk om eindelijk weer over de Heusdenhoutsestraat te kunnen fietsen. Voor die tijd was het vooral voor ouderen afzien. Maandenlang was de straat afgesloten. De boel ging grondig op de schop, we hadden er even een Zandberglaan bij. Maar nu rolt er dan toch mooi en glad asfalt onder mij door. Waarom wit gespoten kinderkopjes de rijbanen scheiden is mij niet helemaal duidelijk, maar het oogt best prettig. Ook de rustieke lantaarnpalen zijn een lust voor het oog. De nogal suffige, maar soms ook wel gevaarlijke sluip-racebaan is zowaar omgetoverd tot een sjieke allee!
Het is even wennen als bestuurder van een auto de Heusdenhoutsestraat oprijden. Het is dat ik het in de krant gelezen heb dat fietsers hier voorrang hebben, maar echt duidelijk is het niet. Als je dat niet weet dan geloof ik niet dat je de fietser de ruimte geeft. De automobilist voor me trekt zich er in ieder geval niks van aan. Inhalen gaat prima, de middenberm is niet zo hoog. Nou ja…als je auto niet te laag is dan…dus ik waag het er niet op.
Als een wat oudere heer respecteer ik de verkeersregels, ik houd dus keurig rechts aan. Even voor de kruising met de Weilustlaan rijdt een automobilist mij bijna van mijn fiets. Hij/zij had blijkbaar haast en zag nog net genoeg ruimte om mij met een flink gangetje rakelings te passeren. Bijgekomen van de schrik fiets ik verder. Even later zit een bestelauto zowat op mijn bagagedrager. Zo wordt mijn vreugde over de vernieuwde Heusdenhoutsestraat toch wat getemperd.
Het hele stuk tussen het Hooghout en Heusdenhout is toch ruim een kilometer. Ik blijf braaf achter de fietsers zoals de bedoeling is. Ik zie ze aarzelen, de jongeren voorop blijven breeduit fietsen…al twijfel ik of dat komt door de gewijzigde situatie. De twee moeders zijn wat onwennig en gaan toch achter elkaar fietsen. Dat concept van auto te gast is nog een gevoel wat neer moet dalen bij de gebruikers. Voor mij was een versmalde rijbaan met een los fietspad logischer geweest, want echt lekker is het voor niemand.
Pas als ik zonder verdere incidenten de Heerbaan bereik zie ik een verkeersbord staan. Of beter gezegd: drie verkeersborden boven elkaar met daarop een aantal mededelingen. Weggegebruikers zouden eigenlijk in moeten houden of af moeten stappen om al die informatie in zich op te kunnen nemen.
Maar wat de borden duidelijk willen maken: de Heusdenhoutsestraat is een fietsstraat. Wat er nu precies van weggebruikers verlangd wordt is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik wil dat na mijn eerste ervaringen in ieder geval wel weten.
Bij de kruising met de Lage Kant twijfel ik…die 700 meter achter een groepje fietsers gaat toch irriteren…zal ik even naar links schieten en via de Kangoeroestraat sluipen? Ik besluit het niet te doen…de auto achter me maakt een andere keuze. Ik ben wel benieuwd hoeveel drukker het daar is geworden. Langs Basisschool de Fontein ben je op spitsmomenten toch een stuk sneller, voor je gevoel dan, want laten we wel wezen wat kun je daadwerkelijk aan tijd verliezen op een paar honderd meter? Tja voor het patsertje in zijn scheurbakkie in ieder geval een hele hoop!
Weer veilig thuis achter mijn pc tik ik op internet “fietsstraat” in. In slechts een paar regels staat beschreven wat dit inhoudt. Ik word echter niet veel wijzer van de omschrijving en dat geldt ook voor mensen die ik spreek over dit fenomeen. Het asfalt van de fietsstraat kleurt geleidelijk aan rood. Dit is blijkbaar bedoeld om automobilisten er op te wijzen dat ook fietsers de gehele breedte van de rijbaan mogen gebruiken. Maar gezichten van enkele buurtbewoners lopen ook rood aan als zij hun gal spuien over dit fenomeen. “Hoe verzinnen ze het in godsnaam, peperduur en levensgevaarlijk. Waarom geen gescheiden fietspad? Waarschijnlijk weer zo’n belachelijk prestigeproject!”
Of deze fietsstraat een goed idee is? De tijd zal het leren. De racebaan die de Heusdenhoutsestraat was is het duidelijk niet meer, laten we gewoon hopen dat het er op deze manier veiliger op geworden is en iedereen snel went aan het idee.