Delen , , Google Plus , Pinterest ,

Afdruk

Geplaatst in:

Nieuwe Albert Heijn Brabantplein

Eind februari ging dé super van Brabantpark dicht. Na twaalf jaar was het tijd voor een grote verbouwing. En waar onze buren in Heusdenhout al even over een nieuwe winkel beschikken moesten wij nog even wachten. Op 11 maart, de dag van de opening sprak ik Corné. Vlak na de opening gebeurde er een hele hoop en vond Albert Heijn het terecht niet meer zo’n goed idee deze vernieuwing onder de aandacht te brengen in dit blad (dat ze al jarenlang als lid van Link700 ondersteunt overigens). 
 
Ze hadden, heel logisch, andere dingen die belangrijker waren aan hun hoofd… schouders eronder en ons als wijk van onze dagelijkse boodschappen voorzien was het devies. Maar toch, na vijf maanden ‘corona’, vinden we het als blad gepast om toch dat artikel over ‘onze’ nieuwe winkel in een licht aangepaste vorm te plaatsen. Met name ook omdat we dat de trouwe medewerkers die we allemaal al zo lang kennen heel erg gunnen na al dat extreem harde werken de afgelopen maanden. 
 
 
Waar het in 1961 een primeur voor Zuid-Nederland was om je boodschappen zélf uit het schap te pakken, heeft in 2020 het Brabantplein wederom een primeur voor Zuid-Nederland. Op 11 maart, vlak voor de opening sprak ik Corné van Loon, de supermarktmanager die al sinds 2013 de boontjes dopt in onze AH.
 
Zes en een half jaar supermarktmanager van één filiaal, dat is toch best lang? Corné: “Dat klopt, normaal gesproken rouleert een supermarktmanager vaker van supermarkt. Meestal in aanloop naar een verbouwing en de begeleiding daarna. Maar naast het feit dat ik het hier bijzonder goed naar mijn zin heb in een uitdagende winkel, duurde het ook even voordat de kogel door de kerk was waardoor we nu pas een ‘go’ kregen om aan een nieuwe AH Brabantplein te mogen werken. Momenteel ben ik de meest honkvaste supermarktmanager van Breda.”
 
“Wat maakt het voor jou zo’n uitdagende winkel? ” Corné: ”Wat deze winkel zo leuk maakt is het personeel. Hoewel we in de stad zitten is het heel gemoedelijk. Er is nog echt een oude garde die al bij ons werkt uit de tijd van de Primarkt (red. in 1996 werd Primarkt door AH overgenomen). Mensen waarderen de vertrouwde gezichten, daarnaast is ons filiaal net een familiebedrijf. Want dochters en zonen, broers en zussen ze worden allemaal gecharterd om mee te helpen. Hetzij tijdelijk als bijbaan, hetzij om als vaste kracht de verbinding met de wijk te houden, voor onze winkel én voor het plein.
 
Wat ik daarnaast heel erg prettig vind is dat daardoor de winkel een afspiegeling is van de wijk. Brabantpark is een prachtig voorbeeld van een geslaagde samenleving. Zowel qua culturele achtergrond, inkomen, opleiding of sociale lagen is Brabantpark een dwarsdoorsnede van de maatschappij. Niet alleen qua personeel komt dat terug. (Er is hier bijvoorbeeld altijd wel een personeelslid die iemand in het Turks, Pools of Arabisch kan helpen). Ook in het productaanbod kun je dat zien. Zowel halal vlees als bloemkool zijn hardlopers. En het leuke is, je kunt niet vooraf zeggen wie het halal vlees en wie de bloemkool koopt. Hier kun en mag je experimenteren en dat juichen we alleen maar toe. Daarnaast bezoeken ook veel studenten van Avans en in het bijzonder BUas ons filiaal waardoor een ander kooppatroon ontstaat en het ook regelmatig erg internationaal klinkt in onze winkel.”
 
Is dat niet lastig om zo’n diverse doelgroep te bedienen? “Ja, 
dat is wel een uitdaging. Het is natuurlijk veel makkelijker om het Ginneken te bedienen met vooral veel Excellent producten of juist een wijk met enkel bewoners met lage inkomens. Daar hebben ze bij Albert Heijn ook prachtige klantprofielen voor. Die klantprofielen zeggen veel, maar zeker niet alles. En daar wint onze verbinding met de wijk en de kennis van de klant het van keiharde data. We gebruiken die data daarom aangevuld met de kennis van die trouwe medewerkers én klanten om echt een winkel te zijn voor de mensen uit de wijk.”
 
Dat klinkt allemaal prachtig Corné, maar hoe zien we dat terug in deze nieuwe winkel? “Vanaf het begin heb ik me erg ingezet om ons assortiment beter te maken. Maar in een bestaande winkel is dat nu eenmaal lastiger. Zo passen we het assortiment aan op basis van klantwensen. Neem nu de zoete aardappel. Die hadden we volgens het profiel niet nodig in onze winkel. Maar vraag vanuit klanten deed ons besluiten dat eens te testen. Na drie maanden bleek het zo’n succes dat we dit blijvend in het assortiment voeren. Veranderingen gaan zo wel met kleine stapjes en nu de nieuwe winkel een feit is hebben we ineens grotere stappen kunnen zetten. Zoals je ziet is de winkel nu ruimer van opzet en is er meer plaats voor versproducten. Zie je die nevel boven het groentevak. Dat noemen we dry misting, hierdoor blijft de groente en het fruit van een veel betere kwaliteit. 
Een verschuiving is dat veel mensen tegenwoordig meer houdbare producten online kopen. Neem nu luiers, hadden we die voorheen rijen dik staan, nu kunnen we die ruimte gebruiken voor andere, leukere producten. En als mensen het bij bol.com bestellen kunnen ze het vandaag nog hier afhalen. Leuk natuurlijk als ze dan ook nog even lekker door onze mooie winkel kunnen lopen om zich te laten inspireren.”
 
Het moet gezegd worden, het voelt heel anders aan die 
nieuwe winkel. Maar leg eens uit, hoe doe je dat dan, dat ‘inspireren’? “Nou dat vind ik dus zo leuk aan deze nieuwe opzet. We deden het al hoor mooie kopstellingen inrichten met productcombinaties die passen bij de culturele diversiteit van onze wijk, maar nu kunnen we daar echt mee uitpakken. Juist omdat we veel meer vers hebben zoals kruiden. Daarmee willen we mensen inspireren en bewuster maken van waar hun eten vandaan komt.”
 
De nieuwe AH is inderdaad een steeds betere versspecialist. 
Ook het afrekenen gaat een stuk makkelijker. “Zoals in meerdere filialen te zien hebben we door zelfscankassa’s en handscanners veel meer capaciteit gecreëerd. Met name op spitsmomenten gaat dat enorm helpen omdat niet iedereen bij de gewone kassa hoeft aan te sluiten. Uiteraard kan ook het oudere echtpaar dat niet zo digitaal is bij één van onze vertrouwde kassamedewerkers terecht en gewoon met contant geld betalen. Snel voor wie snel wil zijn, rustig voor wie de tijd wil nemen.”
 
“En dan nu de primeur, want die zelfscankassa en dry misting ken ik al van Bisschopshoeve. Waar heb je die primeur nu verstopt in deze nog onaangeroerde winkel?” Corné: ”De winkel gaat over twee uur open en dan zie je daar vooraan wat we de ‘balie voor directe consumptie’ noemen. Daar serveren we straks warme dranken en snacks, ook gezonde uiteraard zoals verse smoothies. Heerlijk voor iedereen die in de lunchpauze even een ommetje maakt en geen zin heeft de hele winkel door te wandelen. Het heeft een eigen afrekenpunt en daardoor is het aan de gewone kassa weer minder druk. Naast Amsterdam Leidsestraat is er geen filiaal in Nederland te vinden waar dat is geïntroduceerd.”
 
En zo sluit ik mijn bezoek af. Iedereen heeft ondertussen kunnen wennen aan de nieuwe winkel en zelfs met alle beperkende maatregelen en mede door de goede organisatie konden we allemaal zo goed mogelijk onze boodschappen blijven doen. Natuurlijk was er soms stress of je je spulletjes kon krijgen, maar al met al is het best goed gegaan. Dat was niet mogelijk geweest zonder zo’n dijk van een team. Corné en alle medewerkers van Albert Heijn Brabantplein, enorm bedankt voor jullie inzet, geduld en doorzettingsvermogen in deze bijzondere tijd.